Ekonomi

Türkiye organik ürün ihracatında 1 milyar dolar sınırını aştı, yeni ihracat hedefi 2 milyar dolar

– Kurutulmuş, taze ve dondurulmuş meyve ile pamuk başta olmak üzere 268 farklı üründe 1,6 milyon ton organik ürün üreten Türkiye, bu ürünlerin ihracatından elde edilen döviz geliri 1 milyar doları aştı.
 

– AB’nin Yeşil Anlaşması kapsamında organik ürün pazarının önemli ölçüde büyüyeceğini öngören ihracatçılar, uluslararası fuarlarda tanıtımlara ağırlık verdi.
 

– Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Mehmet Ali Işık:
 

– “Ürün çeşitliliğimizi her geçen gün artırıyoruz. Organik ürün ihracatımız 1 milyar doları aştı. Hedefimiz organik ürün ihracatımızı önce 1,5 milyar dolara, ardından 2 milyar dolara çıkarmak.”

Kimyasal gübre ve zirai ilaç kullanılmayan 1,6 milyon ton organik sertifikalı ürün üretimiyle yıllık 1 milyar dolar ihracat sınırını aşan Türkiye, bu sayede organik ürünlerden 1,5 milyar dolar döviz geliri elde etmeyi hedefliyor. Dünya çapında yayılan yeşil tarım hareketi.

311 bin hektar alanda kuru meyveden zeytinyağına, tahıldan pamuğa 268 farklı ürünü organik olarak üreten Türkiye, yaklaşık 53 bin organik çiftçisiyle Avrupa’da 4’üncü sırada yer alıyor.

AB, ABD ve Uzak Doğu gibi ülkelerin yeşil tarım projeleriyle organik sektörlerini genişletmeyi hedeflemesiyle pazarın hızla büyüyeceğini öngören ihracatçılar, uluslararası fuarlardaki etkinliğini artırıyor.

Organik ürünlerin dünyanın en büyük buluşma noktası olarak kabul edilen Almanya’daki BioFach Fuarı için hazırlıklarını tamamlayan ihracatçılar, 13-16 Şubat tarihleri ​​arasında Nürnberg’de düzenlenecek fuardan yeni temaslarla dönmeyi planlıyor.

Ege İhracatçı Birlikleri’nin 2024 Milli Katılım Organizasyonunu gerçekleştirdiği BioFach Fuarı’nda toplam 37 Türk firması yeşil tarım alanındaki çalışma ve projelerini sunacak, tezlerini yansıtacak.

 

Sadece organik ürünler satan süpermarketler

Ege İhracatçı Birlikleri olarak organik ürün ihracatında koordinatör birlik olduklarını ve Türkiye’nin organik ürün ihracatının yüzde 75’inin Ege Bölgesi’nden yapıldığını belirten Ege Kuruyemiş Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Ali Işık ve Mamulleri İhracatçıları Birliği, organik ürünlerin 1980’li yıllarda kuru meyvelerle başladığını söyledi. Bugün pek çok farklı sektöre yapılan yatırımlarla ürün hikayesinin kartopu gibi büyüdüğünü vurguladı.

Türkiye’nin tarımdaki potansiyelini organik alanda kullandığını belirten Işık, “Ülkemiz bu konuda çok büyük tecrübeler kazandı. Şu anda çiftçi sayısıyla Avrupa’da 4’üncü, dünyada ise 13’üncü ülkeyiz. Bunu yaygınlaştırmaya çalışıyoruz.” söz konusu.

Dünya ticaretinde organik tarım pazarının 125 milyar doları aştığını, Avrupa’da sadece organik ürünler satan süpermarketlerin ortaya çıktığını, Türkiye’de ise marketlerde organik reyonların oluşmaya başladığını belirten Işık, şöyle devam etti:

“Ülkemizin ana ürünleri olan üzüm, incir ve kayısıda hem üretim hem de ihracatta lideriz. 268 çeşit ürünümüz var. Kuru meyvelerin yanına taze ve dondurulmuş sebzeleri de ekledik. Kiraz, vişne ve fındık gibi paketlerde Yağlı tohumlar, zeytinyağları, bakliyat ve tahıllar gibi ürünlerle çeşitliliğimizi her geçen gün artırıyoruz: 1 milyar dolar civarında ihracatımız var Gıda ihracatımız 500-600 milyon dolar civarında Pamuk ve organik dokumanın değeri ise 500 milyon dolara yakın. Dolayısıyla 1 milyar doları aştık. Şu anki hedefimiz 1.5 milyar dolar, dolara ulaşmak” dedi.

AB’nin, pandemi döneminde gıda tedariğinde yaşadığı sıkıntıların ardından ilan ettiği “yeşil anlaşma” ile organik ürünlerin tarımsal üretimdeki payını yüzde 25-30’a çıkarmayı hedeflediğini ve yüzde 60’ını tahsis etme kararı aldıklarını belirten Prof. Tarım bütçesinin bu alana ayrılmasının organik ürünler anlamına geldiğini söyleyen Işık, bunun da organik ürünler anlamına geldiğini söyledi. Pazarını büyük ölçüde artıracağına dikkat çekti.

Türkiye’nin dünyaya sunduğu organik ürünlerin başka hiçbir ülkede bu kalitede yetiştirilmediğine dikkat çeken Işık, “Bu ürünleri göndermeye devam edeceğiz. Daha fazla talep olacak. Çünkü bunları karışımlarına karıştırarak kullanıyorlar. Kendi ürünlerimiz. Ekmeklerinde, pastalarında, salatalarında kullanılıyor. Bu nedenle amacımız ilk etapta ihracatımızı artırmak.” “Bunu 1,5 milyar dolara, sonra da 2 milyar dolara çıkarmak” dedi.

 

Havza modeliyle organik tarımda büyüyebiliriz

Türkiye’nin organik üretim potansiyelini ortaya çıkarabilmesi için havza bazlı üretimin şart olduğunu belirten Işık, sözlerini şöyle sürdürdü; “Ülke olarak havza bazlı üretime öncelik vererek organik tarımın payını 2030 yılına kadar yüzde 10’a çıkarabiliriz. Bunu da miras yoluyla toprak bölünmesinin önüne geçerek, arazi entegre ederek, havza bazlı üretim yaparak başarabiliriz. Avrupa Birliği’nin 2030 hedefine paralel olarak; Türkiye’de havza bazlı üretime geçerek organik üretimi desteklemek istiyoruz. Böylece hem topraklarımızı koruyabilir hem de sağlıklı nesiller yetiştirebiliriz. “Dünyaya daha pahalı ürünler de satacağız.”

 

Organik ürünün fiyatı gerçek fiyatıdır

Türk tüketicilerinin organik ürünlere ilgi gösterdiğini ancak bu ürünlerin değerli olduğuna dair bir algının bulunduğunu belirten Işık, organik olarak yetiştirilen ürünlerin fiyatının o ürünün gerçek fiyatı olduğuna dikkat çekti.

 

Işık şunları söyledi:

“Mesela üzümden örnek vereyim; dekara 400-500 kilo civarında ürün alabilirsiniz. Ama bunu yoğun sulama, kimyasal gübreleme ve ilaçlamayla yaparsanız verimi 700-800 kiloya kadar çıkarabilirsiniz. kilo, hatta 1000 kilo. Bu tonajlara ulaştığınızda masraflarınız da düşüyor. Organik ile fiyat farkı var. Ama “Ürünün üzerindeki zirai ilaçları, kimyasal gübreleri üstleniyorsunuz. Yani organik ürünün fiyatı gerçek fiyatıdır.”

Türkiye’nin organik tarımda dünyadaki iddiasını arttırabilmesi için iç pazarda büyümesi gerektiğine işaret eden Işık, tüketicinin organik gıdayı bütçesine uygun ve belli ürünlerle tüketmeye alışması gerektiğini sözlerine ekledi.

Ege İhracatçı Birlikleri Milli Katılım Organizasyonu ile BioFach Organik Ürünler Fuarı’na, “Armada Besin Ticaret Sanayi A.Ş., Ertürk Üzüm ve Tarım Ür. A.Ş., Göknur Besin Öğeleri Güç Üretim İth. İhraç Tic. ve San.A.Ş., Işık Tarım Eserleri Sanayi ve Ticaret A.Ş., Kesebetler Beslenme Sorunları Canlı Hayvan Taşımacılığı İt. İhraç Sing. Ticaret Ltd. Şti., Mapekk Beslenme ve Sanayi Ürünleri İhracat ve Ticaret A.Ş., Meykon Meyve ve Kaynak Suları San.ve Tic.A.Ş., Murka Beslenme Tar.Üretim Şarkı.ve Tic.Ltd.Şti., Nimeks Organik Tarım Eserleri San.ve Tic.Ltd.Şti., Osman Akça Tarım Eserleri İth.ihraç Şarkı. ve Tic. AŞ, Pagmat Besin A.Ş., Saneks Kuru İncir İşleme Ve Ticaret A.Ş., Senocak Besin Fındık Ent. Turz. Nak. İnşaat Şarkı Tic. Ltd. Şti., Seyranı Agro Besin San Dış Tic. Ltd. Ltd. ve Tunay Besin Sanayi ve Ticaret A.Ş.” Katılımda Türk organik sektörü temsilcileri; “Atmey Gıda İthalat İhracat Ltd. Şti., Aye Exocure Tıbb. Prod. Singing. Tic. A.Ş., Bay Trade A.Ş., Bulus Çorap San ve Tic. Ltd. Şti., Ecoloni Beslenme ve Ekolojik Eserler San. ve Tic A.Ş., Eko Turka Dokuma Tarım Hayvancılık Nakliyecilik San.Tic.AS, Ekofood Tarım ve Besin A.Ş., Seçkine Naturel Organik Besin San. ve Tic.A.Ş., Farmeks Tarım Eserleri San.ve Tic., Foodas Besin Sanayi ve Ticaret A.Ş., Global Nuts Şekerleme Besin ve San.Tic.Ltd.Şti., İzmir Organik Meyve Sanayi.Tic., KFC Besin Dokumacılık Sanayi İth.ihraç A.Ş. ., Kareks İthalat İhracat ve Ticaret Ltd., Kurt Gurme Ziraî Üretim ve Sanayi A.Ş., BONNY BITE, Mustabey Çiftliği Tarım Eserleri San. Prod.Singing.ve Tic.Ltd.Şti., Simas Bulgur Besin San.Tic.Ltd.Şti., SN Group Kozmetik Ambalaj Besin Sanayi ve Ticaret Ltd.Ltd. ve Uzay Kimya San.ve Tic.A.Ş” stant açacak Türk organik sektörünün ihracat rakamlarını artırmak için ürünlerini pazarlıyor.

 

Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu