Ekonomi

TBMM Deprem Araştırma Komisyonu raporunu tamamladı

Kahramanmaraş’ta meydana gelen depremlerin sonuçlarını tüm taraflarla birlikte araştırmak, depreme dayanıklı yapı stoğu oluşturmak ve kentsel dönüşüm uygulamalarının etkinliğini artırmak için alınacak önlemleri belirlemek amacıyla kurulan Meclis Teftiş Kurulu taslağını gönderdi. üye vekillerine bildirir.

Raporda, afet yönetiminde kesinti anında ihtiyaç duyulan bağlantıyı sağlamak üzere görev alan tüm kurumlarca Jandarma Entegre Muharebe Bilgi Sistemi’nin (JEMUS) kullanılması önerildi.

Arama kurtarma faaliyetlerinde görev alan madencilerin değerine değinilen raporda, madencilerin AFAD tarafından organize edilen bir yapıya entegre edilerek ulusal bir müdahalenin planlanması gerektiğine dikkat çekildi.

Afetler için yeni kanunların çıkarılması görüşüne yer verilen raporda, Türkiye Heyelan Haritası, Canlı Fay Haritası, Tıbbi Jeoloji Risk Haritası, Obruk Risk Haritası, Çığ Tehlike Haritası gibi tehlike ve risk haritalarının hazırlanması ve her zaman güncellenmiş.

“Risk azaltma odaklı afet yönetim sistemi”

Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemine geçişle birlikte Afet ve Acil Durum İdaresi (AFAD) Başkanlığı’nın İçişleri Bakanlığı’na bağlandığı hatırlatılan raporda, “Kurum risk yönetimi konusunda daha güçlü bir yapıya sahip olmalıdır. afet yönetim sistemi yeniden düzenlenmeli, Afet, Acil Durum ve İklim Yönetim Sistemi, Değişim Bakanlığı adı altında bir bakanlık kurulmalı.” terimler yer aldı.

Ayrıca Afet, Acil Durum ve İklim Değişikliği Bakanlığı bünyesinde bir uyum birimi kurulması ve bu birim aracılığıyla ülke üstyapı ve altyapısının afete hazırlık durumunun sürekli izlenmesi önerildi.

Raporda, 1985 yılında yürürlüğe giren ve “Amaç” başlığı altında dahi afet güvenliğini hiçe saydığı belirtilen İmar Kanunu’nun günümüz şehircilik, yapı imalat ve denetim hizmeti ihtiyaçlarını karşılayamadığı belirtildi. Yasanın ulusal afet mevzuatından da kopuk olduğu vurgulanan raporda, “Yeni bir imar yasası çıkarılmalıdır” denildi. söylendi.

Yapı Denetimi Kanunu’nun 20 yılı aşkın süredir uygulanmasının sonuçları dikkate alınarak, yapı üretim ve kontrol süreçlerinin yeniden düzenlenmesi gerektiği tespitinin yer aldığı raporda, “Yapı İmalat ve Denetim Kanunu”nun çıkarılması önerildi. .

Kentsel dönüşüm ve yenileme kanun teklifi

Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun ile Belediye Kanunu’nun 73’üncü maddesinin tek kanun olarak düzenlenmesi gerektiğinin belirtildiği raporda, kentsel dönüşüm projelerinin afet durumunda hayata geçirileceği belirtiliyor. odaklı, sosyal boyutu güçlendirilmiş, karar süreçleri katılımcı, ekonomik temelli ve jeolojik açıdan riskli alanlardır. Ayrıca yerinde dönüşümü benimseyen yeni bir kentsel dönüşüm ve yenileme kanunu hazırlanması istendi.

Raporda, “Bu kanun kapsamında parsel ve/veya bina bazlı dönüşüm yerine alan/ada bazlı dönüşüm modellerinin oluşturulmasına yönelik yasal düzenleme yapılmalı, altyapısı, sosyal tesisleri ve doğal çevresi ile bütünleşik dönüşüm yaklaşımları geliştirilmelidir. evlat edinilir.” terimler yer aldı.

Raporda, “Afet ve Risk Azaltma Daire Başkanlığı”, deprem ve diğer afet riski yüksek olan bölgelerde büyükşehir belediyeleri ile il belediyeleri bünyesinde “Kentsel İyileştirme Daire Başkanlığı” ile “Afet ve Risk Azaltma ve Kentsel Dönüşüm Şube Müdürlükleri” kurulması zorunlu hale getirildi. “İlçe belediyelerinde. Tavsiye edilmiştir.

Kentsel dönüşüm için ihtisas mahkemesi teklifi

Binaların periyodik muayenesine ilişkin mevzuatın hazırlanması gerektiğinin belirtildiği raporda, “Bu kapsamda yapı denetimine tabi binaların periyodik muayenelerinin 5 yıl içinde, yapı denetimine tabi olmayan yapıların ise 2 yıl Muayene şartlarını sağlamayan yapılar güçlendirilmeli veya yıkılmalıdır.” söylendi.

Raporda, “kentsel dönüşüm yasası” olarak bilinen 6306 sayılı “Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesine Dair Kanun”un uygulanmasına ilişkin olarak açılan davaların öncelikle görüşülmesi ve karara bağlanması amacıyla ihtisas mahkemelerinin kurulması ve mühendis, mimar ve şehir plancısı gibi uzman teknik elemanlar bu mahkemelerde yargıç yardımcısı olarak görev yapmaktadır. istihdam edilmesi istendi.

Kentsel dönüşüm kapsamında inşa edilen binaların müteahhit tarafından yarım bırakılmaması gerektiğinin vurgulandığı raporda, dönüşümü yapacak olan müteahhitlerin kriterlerinin ayrı ayrı düzenlenmesi ve müteahhitlerde aranması önerildi. mali yeterlilik.

Dönüşümde en değerli aktör olan müteahhitlik dairesinin disipline edilmesi gerektiğinin altı çizilen raporda, daire temsilcilerinin kayıtlarının tutulması ve Müteahhitler Birliği bünyesinde Müteahhitler Odası’nın kurulması için düzenleme yapılması önerildi. Üyelerinin ortak ihtiyaçlarını karşılamak ve mesleki faaliyetlerini kolaylaştırmak amacıyla Türkiye Odalar ve Borsalar (TOBB).

Kentsel dönüşümde kredi ve faiz tabanı önerisi

Raporda, kentsel dönüşümün teşvik edilmesi ve kredi vadesinin uzatılması amacıyla mülk sahiplerine verilen faiz oranı ve kredi tutarının artırılmasının uygun olacağı belirtildi.

Doğal afet sigortasına diğer doğal afetlerin de eklenmesi gerektiğinin belirtildiği raporda, kırsal kesimdeki konutlar ile ticari ve sınai amaçlı kullanılan binaların da sigorta kapsamına alınması istendi. Raporda, “Depremde yıkılan veya ağır hasar gören ve yıkım kararı verilen konutlar için doğal afet sigortası poliçesi hak sahiplerinin alacakları teminat tutarı konut kredisinden düşülmelidir. yararlanıcı.” önerisi yer aldı.

Yapı denetiminin daha sıkı uygulanması gerektiğine vurgu yapılan raporda, uygunsuz yapı yapanlar ve izin verenler hakkında cezai yaptırımların artırılması istendi.

Tüm madencilerin arama ve kurtarmaya katılması önerisi

Raporda, belediyelere itfaiye ile birlikte arama kurtarma gruplarının kurulması görevinin de verilmesi istendi.

Ücretli askerlik tekliflerine de yer verilen raporda, “Ücretli askerlik yapan askerlerin arama kurtarma eğitimi alarak belgelendirilmesi” görüşüne yer verildi.

Raporda, Türkiye’deki tüm madencilerin akredite edilerek arama kurtarma faaliyetlerinde görev almaları, bu görevlendirmenin özlük haklarına eklenmesi ve deprem anında görev almalarının sağlanması önerildi.

Raporda, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı’nın daha aktif olabilmesi için şehircilik, yerel yönetimler, kentsel dönüşüm ve imar konularına daha fazla ağırlık vermesi gerektiği belirtilirken; çevre ve iklim değişikliği departmanı başka bir bakanlığa.

Komisyondan köy önerisi

Raporda, afet bölgesi kararı alınan bölgelerde mevcut binaların, koruma alanları ve hareketli fayların güçlendirme alanlarında kalan kamu binaları başta olmak üzere, rezerv yapı alanlarına taşınması önerildi.

Türkiye’de nüfusun yüzde 90’dan fazlasının kentlerde yaşadığına dikkat çekilen raporda, bu durumun aşırı kentleşme veya çarpık kentleşme riskine yol açtığı kaydedildi. Raporda, şehirlerdeki nüfus yoğunluğunu azaltmak için köylerin daha yaşanabilir hale getirilmesi gerektiği belirtildi.

Binaların depreme dayanıklılığını gösteren sistemlerin yeterli düzeyde olmadığı belirtilen raporda, “Depreme dayanıklılık belgeleri dikkate alınarak oluşturulacak skora göre barkod tabanlı sistem ile oluşturulmalı ve kayıt altına alınmalıdır. binaların zeminleri, beton özellikleri ve diğer unsurları, oluşturulacak binaların barkodları tapu kütüğüne işlenmeli, bu belgelerin beyan edilmesi zorunlu hale getirilmelidir.” Teklif yapıldı.

Kahramanmaraş’ta meydana gelen depremlerin ilk 24 saatinde arama kurtarma çalışmalarında ekipman ve aletlerin yetersiz olduğunun belirtildiği raporda, aletlerin afet bölgelerindeki küçük depolarda, mahalle muhtarlıklarında veya benzeri yerlerde depolanması istendi.

gevashaber.xyz

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu